Rökning & Amning – Tips och Råd

Att rökning är skadligt för människor, det vet vi. Men hur är det egentligen när man ammar?

Påverkar det barnet, och i så fall hur?

Och självklart är det så att det även påverkar barnet. Nikotin och andra gifter överförs via bröstmjölken från mamman till bebisen. Men hur farligt är det och vad händer? Här ger vi dig tips och råd om hur du bäst löser det.

Mycket av det vi skriver här gäller även vid snusning. Snusning leder till i stort sett samma eller i vissa fall större nikotinpåverkan på barnet.

Råd 1 – Försök att sluta röka

Naturligtvis är det bästa rådet vi och andra kan ge att du/ni försöker att sluta röka. Under graviditeten och under amning men även vidare fram i livet. DU och alla i din närhet vinner. Rökningen påverkar ditt barn på många olika sätt. Det får indirekt i sig en hel del gifter även om man försöker röka ute eller avskilt från barnen.

Gör allt i din makt för att komma bort från beroendet. Ta hjälp, fråga andra och ge det verkligen chansen. Nu har du en riktigt bra anledning (graviditet & amning) till att verkligen sluta. Ta den!

rök från cigarettMen vi vet samtidigt att rökningen (nikotinet) är ett beroende som är stark och kan vara väldigt svårt att stå emot.

Är det så att du verkligen inte kan sluta eller att du inte kan stå emot att börja röka igen efter graviditeten, när det är dags att amma. Så acceptera det i så fall. Gör det istället för att gå runt och må dåligt. Det tjänar ingen på – allra minst din bebis.

Men, gör ett seriöst försök att sluta. Gör det!

Ska man amma om man röker?

Det här är självklart 10000-kronors frågan, och svaren verkar i viss mån variera.

Men det vi kan säga med säkerhet är att väldigt många (en övervägande majoritet) anser att det är bättre att amma även om man röker – än att inte amma sitt barn alls.

Bebisen får i sig nikotinet genom bröstmjölken men de positiva effekterna som bröstmjölken ger är större än det negativa.

Det är väl känt att mängden nikotin som överförs till bröstmjölken är två gånger högre än den som överförs till moderkakan. Men å andra sidan ger alltså modersmjölken många fördelar för bebisen i form av skydd mot sjukdomar och infektioner. Amningen kan även påverka mammans hälsotillstånd och faktiskt ge bebisen en bättre möjlighet att hantera de negativa effekterna av nikotin i lungorna. Om det fortsatt kommer att kontinuerligt utsättas för tobaksrök.

Så här skriver 1177 (VårdGuiden):

Genom bröstmjölken påverkas barnet av allt som man äter, dricker eller får i sig på annat sätt genom till exempel rökning eller snusning. Skadliga ämnen från rökning går över i modersmjölken och påverkar barnet, barnets händer och fötter kan till exempel bli kalla på grund av försämrad blodcirkulation. Barn som har blivit vana vid nikotin kan få ett nikotinberoende och det innebär att de även kan få abstinensbesvär.

Nikotinet i snus och olika typer av nikotinersättningsmedel passerar också över i bröstmjölken och ger ungefär samma höga koncentration i mjölken som rökning.

Rikshandboken som använd av BVC skriver så här:

Rökning eller snusning är inte ett skäl för att inte amma. Även om mamman röker eller snusar överväger fördelarna med modersmjölken jämfört med modersmjölksersättning.

Det är ganska klara besked med det är i slutändan du och din familj som bestämmer.

Modersmjölksersättning istället för amning?

Det kan te sig märkligt att rådet verkar vara att fortsätta amma även som rökare. Det är inte konstigt om man undrar om detta verkligen stämmer. Men modersmjölken är en fantastisk konstruktion som ger ett spädbarn väldigt mycket näring och skydd.

Men om du verkligen inte vill amma kan man istället använda sig av modersmjölksersättning och flaskmata babyn. Detta är ett fullgott alternativ som ingen ska ge dig några dåliga kommentarer om. Att på detta sätt undvika att överföra nikotin och andra gifter via bröstmjölken kan kännas säkrare och mer humant.

Att under amning må dåligt över att du vet att du just nu, hur bra än modersmjölken är, får din älskade bebis i sig gifter som du ”stoppat” i dig. Tänker och känner du så – välj då istället att ge ersättning.

Något du dock bör ha klart för dig är att barnet får i sig rök och gifter på andra sätt, om du eller någon i din närhet röker, än ”bara” via amning. Det övergripande rådet är därför att försöka sluta röka helt och hållet.

Hur rökning (nikotin) påverkar bebisen vid amning

Mamma ammar bebisHar du försökt att sluta men det går bara inte. Hur du än försöker och vad du än försöker..

Då kan detta vara viktigt att läsa och känna till.

Det man vet är att mjölkproduktionen kan bli sämre och att mjölkens fetthalt minskar hos rökande mammor. Även mjölkens nivå av C-vitamin blir lägre vid rökningen.

Ju längre tid det går mellan dina cigaretter – desto bättre!

Halveringstiden för nikotin är 97min +/- 20min. Vilket i klartext innebär att det tar runt 1,5 timma för nikotinnivåerna att halveras och sedan ytterligare 1,5 tim innan den halva ”dosen” halverats. Så det tar runt 5 st halveringstider innan mjölken kan betecknas som fri. Skulle du då röka igen innan du är fri så ökar förstås nikotinnivån igen och tiden.

Amma innan du röker och försök att begränsa antalet röktillfällen – ju färre gånger om dagen, desto bättre! Nikotinhalten ökar markant i bröstmjölken efter att man just rökt.

Olika symtom och hälsotecken

Barnet kan reagera med bland annat följande symtom:

  • Blekhet
  • Illamående
  • Diarré
  • Hjärtklappning
  • Svettningar

Små barn till rökande föräldrar har också en ökad risk att drabbas av luftvägsinfektion och att utveckla tidiga astmabesvär.

Det har även visat sig att spädbarn vars mammor röker innan amning sover kortare perioder. Detta faktum gäller även för vuxna människor.

Tips för rökande Mammor och Pappor

Ju mer du röker desto större blir också den negativa effekten på dig och din baby. Spädbarn som utsätts för cigarettrök har en förhöjd risk att bli sjuka.

Så om du är en ammande mor och du helt enkelt inte kan sluta att röka helt och hållet. Gäller även för din partner! Då har vi sammanställt ett par råd och tips på hur ni bäst undviker att utsätta barnet/barnen för riskerna.

Tänk dock på att om du röker och ammar så så ger detta ett litet ”skydd” mot övriga sorters påverkan från rökningen. Dvs om du/ni kommer att röka kring bebisen kan det vara bättre att amma än att inte göra detta. Alltså om rökningen kommer att finnas i bebisen liv hur eller hur.

Rekommendationer:

  • Dra ner på antalet cigaretter som du röker dagligen eller välj sådana med lägre nikotinnivåer.
  • Undvik att röka timmen innan amning eller framförallt under amning. Detta är då koncentrationen av nikotin är som högst i modersmjölken.
  • Rök inte inomhus eller i bilen, om bilen används för att köra bebisen. Röker du utomhus så försök att gå en bit bort från dörren så att inte röken följer med dig in.
  • Tvätta ALLTID händerna efter att du rökt och försök hålla en god hygien i övrigt.
  • Byt kläder varje dag eller oftare och tvätta ytterkläderna så ofta du kan. Samma sak gäller med era sängkläder.
  • Sov inte tillsammans med barnet. Man svettas ut enorma mängder gift på natten om man är rökare, så risken för PSD ökar markant. Låt istället barnet sova i egen säng.
  • Undvik bärsjalar eller bärselar. De tenderar att fungerar som en liten kammare av gifter när man är rökare. Barnet sitter varmt och svettigt tillsammans med bäraren och giftångorna är där starka.
  • Rök inte när du är ute tillsammans med barnet, t ex på en barnvagnspromenad. Ickerökare kan intyga om att det luktar rök i ett stort område kring rökaren. Denna rök når barnvagnen, garanterat. Gå istället en längre bit bort.
  • Kommer du röka där det inte finns tvål och vatten – kom då ihåg att ta med våtservetter att ”tvätta” händerna med efter rökning.

Där är några råd gällande dig som röker och har fått bebis. Hoppas att vi lyckats ge dig svar på dina frågor och nu önskar vi dig lycka till!

Foton av DucDigital